Salgs- og leveringsbetingelser
1. Anvendelse
1.1. Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler om Orama ApS, CVR-nummer 44752425, (”Virksomheden”) salg og levering af serviceydelser inden for videoproduktion samt fotografering til erhvervskunder.
2. Aftalegrundlag
2.1. Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af serviceydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2. Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
2.3. Juridisk status. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.
3. Serviceydelser
3.1. Standard. De serviceydelser, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, udføres håndværksmæssigt korrekt.
3.2. Kundens medvirken. Kunden skal give Virksomheden adgang til personale og oplysninger, i det omfang det er nødvendigt for at udføre serviceydelserne.
3.3. Lovgivning og standarder. Virksomheden er ikke ansvarlig for, at serviceydelserne opfylder lovgivning eller standarder eller kan anvendes til konkrete formål, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
4. Priser og betaling
4.1. Pris. Prisen for serviceydelserne følger Virksomhedens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Virksomheden bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er eksklusive moms.
4.2. Kørsel. Kørsel i Virksomhedens egne biler i forbindelse med udførelsen af serviceydelser faktureres særskilt i overensstemmelse med kontrakten, herunder DKK 250 pr. rejsetime for rejser uden for en radius af 20 km fra 9000 Aalborg.
4.3. Udgifter. Udgifter til kost og logi m.v. i forbindelse med udførelsen af serviceydelser refunderes af kunden til kostpris.
4.4. Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for serviceydelser senest netto 8 dage, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Engangsbeløb over DKK 30.000,- faktureres således: ■ 20% ved aftalens indgåelse. ■ 80% ved Kundens godkendelse af leverancen, dog senest 14 dage efter endelig leverance af Ydelsen fra Leverandøren.
5. Forsinket betaling
5.1. Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for serviceydelser rettidigt af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, kan Virksomheden kræve renter i overensstemmelse med gældende rentelovgivning.
5.2. Ophævelse. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for serviceydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Virksomheden, har Virksomheden ud over rente efter pkt. 5.1 ret til at: (i) ophæve salget af de serviceydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af serviceydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
6. Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser
6.1. Tilbud. Virksomhedens tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Virksomheden meddeler kunden andet.
6.2. Ordrer. Kunden skal sende ordrer på serviceydelser til Virksomheden skriftligt.
6.3. Ordrebekræftelser. Virksomheden tilstræber at sende bekræftelse eller afslag af en ordre på serviceydelser til kunden skriftligt senest 7 arbejdsdage efter modtagelse af ordren. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden.
6.4. Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på serviceydelser uden Virksomhedens skriftlige accept.
7. Ombooking
7.1. Ombooking. Såfremt kunden ønsker at ombooke optagelserne mindre end 72 timer før optagelse, forbeholder Leverandøren sig retten til at fakturere Kunden et ombooking gebyr på DKK 5000,- ekskl. moms. Derudover faktureres for allerede betalte ydelser i forbindelse med produktionen, eksempelvis hotel, billeje, udstyrsleje, freelancere, mv. såfremt disse ikke er mulige at aflyse.
8. Levering
8.1. Leveringstid. Virksomheden leverer serviceydelser senest til den tid, der fremgår af kontrakten. Virksomheden har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.
8.2. Undersøgelse. Kunden skal undersøge alle serviceydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.
9. Forsinket levering
9.1. Meddelelse. Hvis Virksomheden forventer en forsinkelse i leveringen af serviceydelser informerer Virksomheden kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
9.2. Ophævelse. Hvis Virksomheden undlader at levere serviceydelser senest [antal] dage efter den aftalte leveringstid af årsager, som kunden er uden ansvar for, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Virksomheden. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
10. Ansvar
10.1. Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
10.2. Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget kan Virksomhedens ansvar overfor kunden ikke pr. kalenderår samlet overstige [tal] % af det salg af serviceydelser, som Virksomheden netto har faktureret til kunden i det umiddelbart foregående kalenderår. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Virksomheden har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
10.3. Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
10.4. Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Leverandørens kontrol, og som de ikke burde eller kunne have forudset ved Kontraktens indgåelse. Sådanne forhold kan omfatte usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk, tyveri, hackerangreb i elektroniske systemer, nedbrud, oprør, valutarestriktioner, beslaglæggelse, arbejdsstridigheder- og strejker, ansattes handlinger mv. Leverandøren kan i henhold til Kontrakten aldrig anses for ansvarlig overfor Kunden for forhold, der ligger udenfor Leverandørens kontrol, og som Leverandøren ikke ved indgåelsen burde eller kunne have taget i betragtning samt deslige ej heller var eller er nærmest til at bære risikoen for.
11. Ejerskab og brugsret
11.1. Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder, der opstår i forbindelse med Leverandørens udførelse af serviceydelserne, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Leverandøren.
11.2. Brugsret. Brugsret over Ydelsen overdrages til Kunden i det omfang, det er nødvendigt for det aftalte formål, når betaling af den endelige faktura har fundet sted. Brugsretten omfatter alle Kundens ansatte. Brugsretten omfatter ikke ret for Kunden til selv eller via tredjepart at udvikle, ændre eller vedligeholde ydelsen, og Kundens rettigheder er i den henseende begrænset til de ufravigelige rettigheder, der følger af ophavsretslovens §§ 36 og 37. Ydelsen må ikke videregives til tredjepart eller sælges til tredjepart uden tilladelse fra Leverandøren.
11.3. Krænkelse. Virksomheden er ikke ansvarlig for leverede serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, medmindre krænkelsen er forsætlig. I det omfang Virksomheden måtte blive mødt med påstand om leverede serviceydelsers krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder, skal kunden skadesløsholde Virksomheden, medmindre krænkelsen er forsætlig.
12. Fortrolighed
12.1. Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
12.2. Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 12.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
12.3. Varighed. Parternes forpligtelser efter pkt. 12.1-12.2 gælder under parternes samarbejde og uden tidsbegrænsning efter samarbejdets ophør uanset årsagen til ophøret.
13. Behandling af personoplysninger
13.1. Behandling. Parterne skal til enhver tid overholde alle gældende databeskyttelsesregler og best practice inden for GDPR i forbindelse med opfyldelsen af denne aftale.
13.2. Privatlivspolitik. Parterne bekræfter modtagelsen af hver Parts privatlivspolitik og accepterer at overholde dens bestemmelser i løbet af udførelsen af denne Kontrakt.
13.3. Den registreredes rettigheder. Virksomheden efterlever den registreredes rettigheder (bl.a. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).
13.4. Samtykke. Kunden har ansvaret for at indhente gyldigt samtykke til optagelse af video- og fotomateriale o.l. hvoraf personer og personoplysninger kan fremgå. Kundens ansvar herfor omfatter også pligten til at informere alle berørte parter, herunder eksempelvis ansatte og samarbejdspartnere, om optagelserne.
13.5. Kontakt. Ønsker Kunden oplysninger om, hvilke data der bliver behandlet, at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden kontakte Orama ApS på telefonnr. +45 28 57 42 06 eller på mail: Ida@orama.dk.
14. Gældende lov og værneting
14.1. Gældende lov. Parternes samarbejde er i alle henseender underlagt dansk ret og enhver fortolkning skal ske i henhold hertil.
14.2. Værneting. Der aftales værneting ved Byretten i Aalborg som første instans.